Projekt „Europejski wymiar kształcenia zawodowego w Gminie Miejskiej Kraków” został zrealizowany jako projekt systemowy „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” - Program Operacyjny Kapitał Ludzki, współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Najważniejsze założenia projektu systemowego „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych”:
- stworzenie możliwości wypracowania modelu podnoszenia kompetencji zawodowych i językowych kadry edukacyjnej z wykorzystaniem mobilności zagranicznych,
- podniesienie jakości kształcenia i doskonalenia kadry zarządzającej i nauczycieli.
Projekt był realizowany w instytucjach partnerskich:
- w Niemczech – w Związkowym Kraju Saary oraz Nadrenii – Palatynatu od 10 – 14 .03. 2014 r.
- w Finlandii – w Raahe i Kokkola od 24 – 28. 03. 2014 r.
W projekcie wzięli udział przedstawiciele Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Krakowa oraz dyrektorzy i wicedyrektorzy 18 szkół zawodowych:
- Zespół Szkół Budowlanych nr 1
- Zespół Szkół Chemicznych
- Zespoły Szkół Ekonomicznych nr 1 i 2
- Zespół Szkół Elektrycznych nr 2
- Zespół Szkół Energetycznych nr 2
- Zespół Szkół Geodezyjno- Drogowych i Gospodarki Wodnej
- Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji
- Zespoły Szkół Mechanicznych nr 1, 3 i 4
- Zespół Szkół nr 1
- Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego
Projekt wymiany doświadczeń polsko – niemieckich w zakresie kształcenia zawodowego zakładał wizyty:
- w Ministerstwie Edukacji Landu Kraju Saary w Saarbrücken,
- w instytucji nadzoru ADD (kuratorium) Landu Nadrenii – Palatynatu,
- w Izbie Rzemieślniczej w Saarbrücken,
- w kilku szkołach niemieckich
Technisch –gewerbliches und Sozialpflegerisches Berufsbildungszentrum (TGS BBZ)
w Neunkirchen w Kraju Saary kształci 2 500 uczniów w zawodach mechanicznych, budowlanych, usługowych, gastronomicznych. Praktyczna nauka zawodu odbywa się w zakładach pracy.
Szkoła Ökologisches Schullandheim Spohns Haus w Gersheim w Kraju Saary:
- Realizuje projekty ekologiczne, dotyczące tematyki zrównoważonego rozwoju, muzyczne, językowe.
- Organizuje Międzynarodowe Konferencje Pedagogiczne dla nauczycieli i dyrektorów trzech krajów: Polski, Niemiec i Ukrainy (regionów: Małopolski, Podkarpacia, Obwodu Lwowskiego i Kraju Saary),
- Projekty w szkole są finansowane przez Polsko – Niemiecką Wymianę Młodzieży, Unesco, ministerstwa edukacji,
- Szkoła znajduje się w Rezerwacie Biosfery
Deutsch – Luxemburgisches Schengen – Lyzeum w Perl:
- Liceum jest finansowane przez dwa kraje: Luksemburg i Niemcy, prowadzone przez dwa Ministerstwa Edukacji w Saarbrücken i w Luksemburgu. Szkoła jest nowoczesna, o profilu ogólnokształcącym, w której prowadzone są zajęcia z techniki,
z gastronomii, plastyki, obróbki metali, drewna, tworzyw sztucznych oraz doradztwo zawodowe. - Naukę w Deutsch – Luxemburgisches Schengen – Lyzeum w Perl pobiera około 900 uczniów z Niemiec, Luksemburga i Francji. Kadra pedagogiczna jest międzynarodowa. Dyrektor szkoły pochodzi z Niemiec, wicedyrektor z Luksemburga.
- Deutsch – Luxemburgisches Schengen – Lyzeum w Perl przygotowuje uczniów do matury niemieckiej i luksemburskiej. Koszt organizacji szkoły wynosił 1, 77 mln Euro
Ministerstwo Kultury i Oświaty w Saarbrücken – poznanie struktury ministerstwa w kraju związkowym Saara oraz specyfiki szkolnictwa zawodowego, kierunków rozwoju, modernizacji kształcenia zawodowego.
Izba Rzemieślnicza w Saarbrücken – poznanie zasad współpracy niemieckich szkół zawodowych z pracodawcami, zasad pracy i edukacji w centrach kształcenia zawodowego. Zwiedzenie warsztatów prowadzących szkolenia zawodowe
Dyrekcja Nadzoru i Usług Landu Nadrenii – Palatynatu ADD
Celem spotkania w ADD – odpowiedniku polskiego kuratorium oświaty było przedstawienie dyrektorom szkół zawodowych:
- Modelu nadzoru sprawowanego nad szkołami w Nadrenii – Palatynacie przez ADD,
- Systemu oświaty z uwzględnieniem kształcenia zawodowego,
- Zasad tworzenia i finansowania szkół zawodowych,
- Zakresu współpracy szkół zawodowych z przemysłem,
- Sposobu rekrutacji uczniów do szkół zawodowych,
- Możliwości współpracy na płaszczyźnie edukacji szkół zawodowych z Krakowa ze szkołami z Nadrenii – Palatynatu.
Program kulturowy projektu obejmował:
- zwiedzenie Europejskiego Parku Kulturowego Bliesbruck – Reinheim (po stronie niemieckiej i francuskiej),
- wizytę w Muzeum Europejskim w Schengen,
- zwiedzanie instytucji europejskich w Luksemburgu,
- zwiedzanie zabytków starego miasta rzymskiego – Trewiru.
Wnioski ze stażu wymiany doświadczeń:
- Niemieckie szkoły zawodowe kształcą uczniów w wielu zawodach, są szkołami licznymi 2000 – 3000 uczniów, można powiedzieć, że są szkołami regionalnymi,
- Szkoły zawodowe mieszczą się w budynkach nowoczesnych, które można szybko modernizować, przystosowywać do nowoczesnego kształcenia zawodowego,
- Współpracują z pracodawcami, izbami rzemiosł. Uczeń jest pracownikiem,
- Szkoły są wyposażone w nowoczesne maszyny i urządzenia techniczne, zawodowe, dydaktyczne,
- Ze względu na wielonarodowość szkoły realizują wiele projektów wychowawczych, integracyjnych,
- Szkoły propagują wiedzę ekologiczną,
- Kształcenie zawodowe odbywa się w małych grupach uczniowskich ze zwiększoną liczbą godzin kształcenia praktycznego,
- W każdym landzie niemieckim (16 landów) jest inny system oświaty, inna struktura szkół, inne nazewnictwo szkół, w związku z tym uczniowie przy przenoszeniu się do szkoły w innym landzie mają problemy wynikające z różnic programowych,
- Niemiecki system oświaty jest dla Polaków skomplikowany,
- Kształcenie zawodowe w Niemczech jest realizowane wg programów modułowych,
- W wizytowanych szkołach niemieckich dało się zauważyć podobne problemy wychowawcze, społeczne, co w szkołach polskich.